זה כבר ידוע מזמן שמעליות הן ארובה לשיפור אורח החיים שלנו, ושהשימוש בהן לא נעשה על ידי דיירים בקומות הגבוהות בלבד, ולא רק על ידי קשישים \ נכים החייבים להשתמש בה. למעשה, כנראה שגם אם אתם גרים בקומה ראשונה, במרחק כמה מדרגות בודדות מדירתכם – אתם משתמשים במעלית מעת לעת.
וזה מובן לחלוטין, בעידן הטכנולוגי שנכנסנו אליו לפני כמה שנים התרגלנו לנצל את מוחו של האדם בכדי להקל על עצמנו בפעילויות בסיסיות בחיי היומיום שלנו, ואם כבר חזרנו עייפים מעבודה, טיול או סתם מקניות בסופר – מדוע לא להקל על עצמנו ולהגיע לדירתנו בלחיצת כפתור (או שניים)?
אמנם, לצד כל היתרונות הרבים שבהתקנת מעליות, התקנה לא בטוחה ותחזוקה לא נכונה, יכולה לגרום למפגעי בטיחות מסכני חיים. לכן, למרות שתאונות מעליות אכן נדירות בימינו, חשוב לוודא שחברת המעליות שאתם בוחרים בה יודעת, מכירה ובעלת ניסיון בכל התקנים וחוקי הבטיחות הדרושים, ולא יזיק אם גם תדעו אותם בעצמכם.
החוק הבסיסי ביותר – מעלית מוזנחת היא דבר מסוכן. בעשורים האחרונים התרחשו בעולם מאות תאונות מעליות שחלקן אף גרמו למוות, כשאשר ניתן לומר בבירור שהסיבה המרכזדית לתאונות הללו הייתה תחזוקה לקויה של המעלית, או אפילו אי-תחזוקה בכלל. אי תחזוקה בא לידי ביטוי הן בפן האלקטרוני-ממוחשב והן בפן המכאני.
מלבד לתחזוקה – התקן הישראלי, כל מעלית שמותקנת היום (או הותקנה בעבר) במדינת ישראל חייבת לעמוד התקן הישראלי. כאשר הגוף שבודק את המעלית ומאשר או לא מאשר אותה לשימוש הוא מכון התקנים. לדוגמה, בכל מעלית שנבדקת חייבת להיות מותקנת דלת שמונעת אפשרות של הילכדות בתוך המעלית. בבניינים גבוהים אף חייב להתקין גנרטור שיפעל ויזרים חשמל למעלית בעת הפסקת חשמל.
איך מתנהלת תחזוקה של מעלית?
את תחזוקת המעלית ניתן לחלק בצורה הבאה – תחזוקה כללית, תחזוקה תקופתית ותחזוקה שוטפת.
תחזוקה שוטפת נעשת בדרך כלל אחת לחודש, בערך, והיא הקפדנית ביותר מבין התחזוקות. תחזוקה שאפשר לכנות אותה כתחזוקה ברמת ה"מיקרו". בתחזוקה השוטפת משמנים רכיבים הנדרשים לכך, מחליפים חלקים ישנים , בודקים את המעגל החשמלי וההארקה במעלית, בודקים עצירת המעלית במיקום הרצוי, וכן מנקים את הפיר שלה.
תחזוקת מעלית תקופתית נעשית פעם בחצי שנה בערך, כאשר הבדיקה שמה דגש על איתור תקלות קיימות או תקלות פוטנציאלית (שלא אמורות להיות אם נעשית תחזוקה שוטפת קפדנית ונכונה). הבדיקה מסומנת על ידי הבודק לפי התאריכים, ובמידה ואותרה תקלה, טכנאי מעליות מוסמך בלבד הוא הרשאי לתקן אותה.
תחזוקת מעלית כללית, כשמה כן היא – באופן כללי. התחזוקה הזו נעשית כל יום ולמעשה כל מה שיש לבצע בה הוא הקפדה על אי הפרת נהלים מסויימים, למשל – אכסון מיותר, תקינות הפעמון, רטיבות החלקים ועוד.
בנוסף, בתחזוקה הכללית מקפידים לשמור על ניקיון המעלית, גם מסיבות ברורות של חיידקים, זיהום ולא פחות חשוב – שהות נעימה במעלית, וגם כדי למנוע מהדלתות להיתקע בלכלוך כדוגמת אבק או עלים. לכן, יש לבצע ניקיון בתדירות יומית ולהקפיד במיוחד על ניקוי הרצפה והמסילות.
בנוסף, בתוך המעלית אמור להיות שלט המורה על כללי הבטיחות, למשל – עומס יתר, איסור עישון, איסור שימוש בטלפון סלולרי, שימוש במעלית לבד מגיל 14 ומעלה ועוד. שימוש במעלית מגיל 14 ומעלה הוא חוק החוקק על מנת למנוע מילדים את המצב בוא הם ישתמשו במעלית ויתקעו בה לבדם, אך חשוב מכך – ילדים קטנים עלולים להשתולל ללא נוכחות מבוגרים ולטלטל את המעלית ולהזיז אותה – דבר שהוא אסור בתכלית האיסור ועלול לתקוע את המעלית או גרוע מכך, לגרום לתאונה.
ולבסוף, והכי חשוב – בחירת החברה להתקנת \ תחזוקת המעלית
פוחדים לשכוח משהו ממה שקראתם? אל דאגה. בדיוק בגלל זה ההמלצה הכי חשובה שלנו היא שתבחרו חברה בעלת ניסיון של שנים רבות בכל מה שקשור למעליות. חברה שתדריך אתכם ותבצע את פעולות התחזוקה החשובות בשבילכם ולמען בטיחותכם.
חברת מעליות נבחרת וטובה צריכה להיות בקשר רציף עם לקוחותיה, להשתמש רק בחלקים תקינים ואיכותיים וכמובן להיות זמינה במצבי חירום.
אם אתם מחפשים חברה כזו, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולהצטרף למשפחת מעליות נעמן.
מאחלים לכולכם בטיחות רבה, הרבה בריאות ובשורות טובות.