המעלית – מהעת העתיקה ועד היום

רבים חושבים שמעליות נכנסו לחיינו בעת החדשה, והראייה לכך היא שאפילו כיום ישנם בנייני מגורים רבים שלא הותקנה בהם מעלית. אך למעשה המעליות קיימות כבר מהעת העתיקה, אפילו עתיקה מאוד. מתי, למה ואיך? הכל בכתבה הבאה ההיסטורית והמעניינת במיוחד שהכנו עבורכם.


אז איך יכולה מעלית לפעול בעת העתיקה?

לפני שהעזו בכלל לחשוב על חשמל ואפילו על כוח הידראולי – המעליות הקדומות פעלו בעזרת חבלים בלבד ואותם הפעילו בני האדם שמשכו את אותם החבלים. ממש נערי המעלית של העת העתיקה. אבל כמה באמת עתיקה המעלית? אז האמת היא, שלא כמו הטלפון או החשמל, לא ממש ידוע מי המציא אותה. למרות זאת – ישנה עדות על מעליות שנבנו על ידי לא אחר מאשר ארכימדס בשנת 216 לפני הספירה (!!). 

פיתוח המעלית תפס תאוצה רבה כבור כמה מאות שנים במהפכה התעשייתית. שם נבנתה המעלית הראשונה שהופעלה בכוח הידראולי על ידי המהנדס ויליאם ארמסטרונג בשנת 1845. באותן שנים המעלית הייתה נחשבת למתקן מסוכן מאוד, שכן, בכל פעם שהחבל היה נקרע – המעלית פשוט הייתה נופלת למטה בלי שהחזיק אותה דבר.


לאחר כמה שנים של ציפייה – בשנת 1853, הציג התעשיין אלישע אוטיס את המעלית הבטוחה הראשונה שכונתה – "מעלית אוטיס", על שם ממציאה. המעלית צוידה בהתקן שמנע את נפילת תא המעלית במקרים שבהם נקרע החבל. באותה שנה הותקן לראשונה פיר מעלית בבניין שבניו יורק. בעלי הבניין, פטר קופר, חיכה למעלית בטוחה כדי להתקין אותה בבניינו. על כן, בחודש מרץ שבשנת 1857 הותקנה "מעלית אוטיס" הראשונה באותו בניין שבבעלות קופר בניו יורק.

המצאת המעלית הבטוחה והתקנתה הביאה איתה בשורה חדשה שמייצגת מאוד את העת המודרנית – בשורת גורדי השחקים. בסוף המאה ה-19 החלו להיבנות גורדי שחקים רבים בערים שיקגו וניו יורק שבארצות הברית, בנייה שניתן לראות היום בכל העולם. 

מעליות בפיר חיצוני

לאחר כמה שנים, בשנת 1925, נבנתה המעלית הראשונה בארץ ישראל. המעלית נבנתה בתל אביב (שכונתה אז "אחוזת בית") ברחוב הרצל שתפקד באותן שנים כעמוד השדרה של העיר וכרחוב הראשי שלה. המעלית הראשונה בארץ נבנתה ברחוב הרצל 16, בבניין "פסז' פנסק" שתוכנן על ידי מהנדס העיר הראשון של תל אביב, יהודה מגידוביץ', המעלית פורצת הדרך קיבלה את הכינוי "מעליה" והיא נמצאת שם עד היום (לא פעילה).

בסוף המאה ה19, הומצאה המעלית החשמלית הראשונה על ידי המהנדס הגרמני ורנר פון סימנס. המעלית עולה יורדת על ידי מתקן שנרא "כננת", שמונע על ידי כוח חשמלי. הכננת היא בעלת תוף שסביבו מלופפים הכבלים. בצד אחד תלויה המעלית, ובצד השני ישנה משקולת. 

במעליות המודרניות כבר הכל הפך אפשרי. הן מהירות יותר, בטיחותיות יותר ואפילו נוחות יותר לשימוש. יתרה מכך, ניתן להתקין מעלית בבניין קיים שאין בו מעלית. על כך תוכלו לקרוא בכל אחת מהכתבות שלנו בבלוג של נעמן. 

חשוב לציין שהכתבה נכתבה על פי עובדות היסטוריות משוערות בלבד, ויש לקחת אותה כערבון מוגבל וכמובן לא להשתמש בה לאף שימוש מקצועי כזה או אחר. אם ברצונכם לברר על התקנה או שיפוץ של מעלית, אתם מוזמנים לפנות אלינו כגורם מקצועי, אמין ובעל ניסיון רב שנים בתחום.

מעבר לאחריותנו בנעמן מעליות על תכנית בניה, התקנת מעלית ותחזוקה שוטפת, בשירותנו אנו מציעים גם להסדיר בעצמנו את כל התכניות וההיתרים, בדרך להתקנת המעלית החדשה שלכם.

לבירורים נוספים ויעוץ מקצועי, מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לעמוד לשירותכם.

המסגר 7, אור יהודה

טלפון – 03-6342034

מייל – info@naaman-lift.co.il

דילוג לתוכן