צעדים ראשונים בהתקנת מעליות

התקנת מעליות הפכה במרוצת השנים לברירת מחדל עבור בנייני מגורים ומשרדים. נדירים הבניינים החדשים היום אשר נבנים ללא מעלית, או לכל הפחות עם תכנית עתידית ותשתית למעלית. מעבר לפתרון יעיל לנגישות ושיפור שירות החיים של הדיירים, דבר נוסף שכדאי להתחשב בו היא העובדה שהוספת מעלית לבניין מעלה משמעותית את ערך הנכס!

לא רק הבניינים החדשים זוכים למעלית, אנו עדים היום לתהליך מבורך של השבחה למבנים ישנים והתקנת מעליות גם בהם, בפרויקטים מוכרים כמו תמ"א 38 לדוגמא. 

לאור הביקוש, ריכזנו בעבורכם מספר פרטים שחשוב מאוד שתדעו בנוגע להתקנת מעלית למבנה שלכם.

תשתית למעלית

כמו כל חברת מעליות אשר מכבדת את עצמה נפתח ראשית בשאלה- האם קיימת נכון להיום תשתית למעלית בבניין שלכם?

במידה ואין תשתית למעלית בבניין, העניין הופך למורכב יותר ודורש התערבות הנדסית מן היסוד, על מנת לבחון כיצד ניתן יהיה להתקין תשתית כזאת, ובאילו תנאים. תכנית הבניין תיבדק על ידי מתכנן מטעמנו, אשר תפקידו יהיה למצוא את הפתרון היעיל, הבטוח והאיכותי ביותר בהתאם לתנאים ולדרישות. 

פיר חיצוני או פיר פנימי

קיימים היום שני סוגים שונים להתקנת מעליות – מעלית חיצונית ומעלית פנימית. 

הדרישה לשניהם היא שונה, ותיקבע לרוב על ידי חברת המעליות בהתאם לדרישות ולגורמים בשטח.

לשני הסוגים השונים ישנם יתרונות וחסרונות, אך התועלת של שניהם מוכחת לאורך שנים ומניסיוננו הרב בנעמן מעליות נמליץ תמיד על הסוג הרלוונטי והמתאים ביותר למבנה, בהתייעצות עם כל הגורמים המתאימים.

*פיר פנימי (מעלית פנימית) – פיר פנימי נבנה לאורכו של חדר המדרגות, ונמצא למעשה במרכז המבנה. במקרים בהם נאלצים לבנות מעלית פנימית, צריכים לקחת בחשבון משתנים שונים, כמו רוחב גרם המדרגות לצורך העניין, אשר על פי חוקי התכנון והבנייה ניתן להצר היום ל-80 ס"מ. במידה ונבחר בהתקנת מעלית פנימית, לעיתים יידרש שיפוץ בגרם המדרגות או בנקודות שונות במבנה, על מנת להתאימו ולהנגישו לאותו פיר פנימי. חשוב לציין שבמידה ואכן יבוצע שיפוץ מסוג זה, השיפוץ יבוצע ללא הפרעה למהלך חייהם של דיירי הבניין. 

*פיר חיצוני (מעלית חיצונית) – פיר חיצוני בשונה מזה הפנימי, מתחבר לגרם המדרגות דרך חזית הבניין או בצידו האחורי. מעלית חיצונית יכולה להיות פיתרון נהדר למקרי קיצון, ואף יכולה לתת נגיעה עיצובית' חדשה ואלגנטית למבנה. חשוב לציין שבמידה ורוצים לשמר את צורת המבנה המקורית ולא לחרוג ממנה, אצלנו בנעמן מעליות נדע גם לשמור על אותה רמת גימור זהה, כדי לתת למעלית החיצונית להשתלב בצורה נקייה עם שאר הבניין. דבר נוסף שחייב לדעת עם החלטה על הקמת מעלית חיצונית- בניית הפיר החיצוני דורשת חפירת בור בעומק מטר וחצי מתחת למפלס הבניין ולעיתים תכופות גם בניית חדר מכונות ייעודי במקרה הצורך.
חשוב לדעת כי בניית פיר חיצוני כרוכה גם בעבודות מדידה, בדיקת תשתיות ולעיתים גם עשויה ליצור בעיה של מבואות חסומות וחוסר אפשרות לצאת למרפסות.

היתרים והסכמים

סעיף זה מתייחס להתקנת מעלית בבניין קיים. 

אחד המחסומים היותר גדולים בהתקנת מעלית בבניין מגורים משותף הוא הסכמתם של הדיירים. ללא הסכם מסודר בו לפחות שני שליש מכלל דיירי הבניין מאשרים את התקנת מעלית, גם אלו אשר לא מתכוונים להשתתף בהוצאות הכספיות הכרוכות בדבר, לא ניתן יהיה להתחיל בהליך ההתקנה. 

על אחריותם של דיירי הבניין, ובייחוד של ועד הבית, לקיים ישיבת דיירים ובה להגיע להסכמה משותפת אשר תאפשר לנו להתחיל בהליך בהקדם. 

על אחריותם של דיירי הבניין, ובייחוד של ועד הבית, לקיים ישיבת דיירים ובה להגיע להסכמה משותפת אשר תאפשר לנו להתחיל בהליך בהקדם. חשוב לציין שהסכמת הדיירים הוא השלב הראשון שבלעדיו לא ניתן להתחיל.

פרוטוקול אסיפת דיירים

נקודה חשובה לציון- מקובל היום ברוב הבניינים לחלק את עלות הפרוייקט לפי אופי השימוש הצפוי במעלית. לדוגמה, אלו אשר בקומות התחתונות ישלמו פחות מאשר אלו בעליונות.

מעבר לאחריותנו בנעמן מעליות על תכנית בניה, התקנת מעלית ותחזוקה שוטפת, בשירותנו אנו מציעים גם להסדיר בעצמנו את כל התכניות וההיתרים, בדרך להתקנת המעלית החדשה שלכם.

למידע נוסף בדבר היתרים והסכמים בנושא התקנת מעלית בבניין, מוזמנים לעיין בחוק המקרקעין שבלינק, סעיף 59 ו' – https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/286_001.htm#Seif153  

לבירורים נוספים ויעוץ מקצועי מוזמנים ללחוץ כאן או להתקשר.

המסגר 7, אור יהודה

טלפון – 03-6342034מייל – info@naaman-lift.co.il

דילוג לתוכן